- Wstęp
- Cel
Polityka retencji danych określa zasady postępowania dotyczące ustalania czasu przetwarzania danych osobowych zbieranych w HABZA Group Sp. z o.o. (dalej HABZA)w celach realizacji istniejących procesów biznesowych.
Polityka ma zapewnić realizację wymogów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych; dalej „RODO”) w odniesieniu do zasady ograniczonego przetwarzania danych osobowych, o której mowa w art. 5 ust. 1 lit. d RODO. Zgodnie z wymaganiami dane osobowe muszą być przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są przetwarzane.
- Aktualizacja dokumentu.
Niniejszy dokument podlega corocznym przeglądom dokonywanym przez pracowników HABZA i jest uaktualniany, jeśli to stosowne. Zmiana zasad określonych w niniejszym dokumencie wymaga uchwały Zarządu HABZA.
- Zastosowanie
Polityka retencji ma zastosowanie do wszystkich pracowników HABZA i osób współpracujących z HABZA, a także innych osób dopuszczonych do przetwarzania danych osobowych w HABZA.
- Powiązania z innymi dokumentami.
Szczegółowe zasady dotyczące archiwizacji danych i ich utylizacji, w odniesieniu do rodzajów nośników, na których zostały one zapisane, określone są w dokumentach Polityka ochrony danych w HABZA.
- Zasady postępowania przy ustalaniu czasu retencji danych osobowych
- Zgodnie z wymaganiami RODO dla każdego rozpoznanego procesu przetwarzania danych osobowych (czynności przetwarzania) należy określać okres, przez który dane osobowe, przetwarzane w ramach tego procesu, będą przechowywane, a gdy nie jest to możliwe, kryteria ustalania tego okresu.
- Kryteria ustalania okresu, o których mowa w ust. 1 mogą być określane w poniższy sposób:
- do czasu zakończenia realizacji umowy i związanych z tym roszczeń;
- do czasu wycofania zgody lub zgłoszenia sprzeciwu;
- przez okres wymagany przez przepis prawa.
- W ramach zgłaszania do Inspektora ochrony danych lub ADO informacji o każdym nowym procesie przetwarzania danych osobowych lub zmianie w już istniejącym – zgodnie z Polityką ochrony danych w HABZA, Kierownik komórki organizacyjnej HABZA podaje na formularzu zgłoszeniowym informacje o zakładanym czasie przetwarzania danych w danym procesie.
- Ustalony czas ADO lub Inspektor danych osobowych konsultuje z Prawnikiem.
- Prawnik w odniesieniu do rozpoznanych procesów przetwarzania danych osobowych w HABZA weryfikuje czasy retencji danych wynikające z przepisów prawa i przekazuje te informacje do ADO lub Inspektora ochrony danych.
- ADO lub Inspektor ochrony danych zamieszcza informacje o ustalonych czasach retencji w:
- „Wykazie retencji danych osobowych w HABZA”, który stanowi załącznik nr 1 do niniejszej polityki.
- „Rejestrze czynności przetwarzania danych osobowych HABZA”.
- Informacje dotyczące ustalonego czasu, przez który dane osobowe będą przechowywane, lub kryteria ustalania tego okresu należy zamieszczać w klauzulach informacyjnych podczas realizacji procesu zbierania danych osobowych, zarówno bezpośrednio od osoby, której dane dotyczą zgodnie z art. 13 RODO oraz w sytuacji zbierania danych z innych źródeł zgodnie z art. 14 RODO.
- Kierownicy komórek organizacyjnych HABZA odpowiedzialni za proces zbierania danych osobowych, w tym tworzenie dedykowanych klauzul informacyjnych zamieszczają w nich informacje o czasie retencji zgodnie z „Wykazem retencji danych osobowych w HABZA”.
- W przypadku zmiany celu przetwarzania danych lub zmiany kryterium ustalenia czasu retencji konieczna jest ocena celu, adekwatności i czasu przetwarzania danych w odniesieniu do nowego celu.
- W przypadku zmiany celu przetwarzania w danym procesie Kierownik komórki organizacyjnej HABZA wypełnia formularz zgłoszenia/zmiany procesu przetwarzania danych i przekazuje go do ADO lub inspektora ochrony danych (zgodnie z Polityką ochrony danych) wraz z informacjami o zakładanym czasie przetwarzania danych.
- Zasady postępowania przy usuwaniu danych po ustalonym czasie retencji
- Obowiązek usunięcia danych osobowych zależy od wystąpienia określonego zdarzenia (które powiązane jest z określonym celem przetwarzania danych):
- od cofnięcia zgody przez osobę, której dane dotyczą – jeżeli podstawą prawną przetwarzania jest art. 6 ust. 1 lit. a) RODO – w przypadku przetwarzania danych w celach marketingowych na podstawie zgody;
- od wyrażenia sprzeciwu przez osobę, której dane dotyczą – jeżeli podstawą prawną przetwarzania jest art. 6 ust. 1 lit. f) RODO – przetwarzanie danych jest niezbędne w celu realizacji uzasadnionego interesu administratora (w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego);
- od przedawnienia roszczeń – jeżeli dane były uprzednio przetwarzane w celu realizacji umowy;
- od upływu terminów wynikających z przepisów o prawa – w odniesieniu do danego procesu przetwarzania danych.
- W sytuacji zakończenia ustalonego czasu retencji danych osobowych, w danym procesie Kierownik komórki organizacyjnej HABZA, w zależności od rodzaju nośnika, na którym dane są zapisane podejmuje działania zgodnie z przyjętymi w HABZA procedurami dotyczącymi usuwania danych z nośników elektronicznych lub brakowania dokumentacji papierowej.
- Informatyk ustala w porozumieniu z ADO lub Inspektorem ochrony danych zasady dotyczące usuwania bądź anonimizacji danych, które są przetwarzane w systemie informatycznym.
- ADO lub Inspektor ochrony danych okresowo monitoruje realizację wymogów dotyczących usuwania lub anonimizacji danych osobowych.
- ADO lub Inspektor ochrony danych po zakończeniu ustalonego czasu retencji danych dla danego procesu przetwarzania danych usuwa wpis dotyczący tego procesu w rejestrze czynności przetwarzania danych.