Gwarancja bankowa to popularne zabezpieczenie finansowe, w którym bank zobowiązuje się spłacić dług w przypadku niewypłacalności dłużnika. Jest chętnie wykorzystywane przez przedsiębiorców, zwłaszcza przy dużych inwestycjach, zapewniając bezpieczeństwo transakcji i minimalizując ryzyko. Na czym dokładnie polega i jakie są rodzaje gwarancji bankowych? Przekonaj się.
Spis treści
Co to jest gwarancja bankowa?
Co to jest gwarancja bankowa? Gwarancja bankowa to popularny rodzaj zobowiązania, w którym bank gwarantuje zapłatę określonej kwoty na rzecz beneficjenta, jeśli klient banku (zleceniodawca) nie wywiąże się ze swoich obowiązków.
Zatem gwarancja bankowa nie oznacza bezpośredniej spłaty długów zleceniodawcy przez bank, lecz stanowi formę zabezpieczenia kredytu lub innej transakcji. Bank zobowiązuje się jedynie do zapłaty kwoty gwarancyjnej w określonych sytuacjach, wskazanych w warunkach gwarancji.
Szczególnie ważną informacją jest tutaj to, że zleceniodawcą gwarancji może być zarówno osoba fizyczna, jak i firma, natomiast stroną udzielającą gwarancji mogą być wyłącznie banki. Należy też dodać, że chociaż gwarancja bankowa jest najczęściej kojarzona z transakcjami sprzedaży, przy jej pomocy można też zabezpieczyć, np. spłatę kredytu, rat leasingowych, zwrot zaliczki czy zapłatę cła.
Jakie są rodzaje gwarancji bankowych?
Rodzaje gwarancji bankowych dzieli się na dwa typy: gwarancję warunkową i bezwarunkową. Zobacz, czym się różnią.
- Gwarancja warunkowa. Bank zobowiązuje się do wypłaty środków jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Najczęściej dotyczy to sytuacji, w których bank przed dokonaniem płatności musi otrzymać dokumenty potwierdzające niewywiązanie się z umowy przez dłużnika (np. brak wykonania usługi lub opóźnienie). Wymaga to udokumentowania i weryfikacji przez bank, co może wydłużyć proces wypłaty.
- Gwarancja bezwarunkowa. Bank zobowiązuje się do natychmiastowej wypłaty określonej kwoty na żądanie beneficjenta, bez potrzeby spełniania dodatkowych warunków lub dostarczania dokumentacji. Wystarczy, że beneficjent zgłosi roszczenie o wypłatę. Tego typu gwarancja zapewnia większą ochronę dla beneficjenta, ponieważ środki mogą zostać wypłacone szybciej i z mniejszą ilością formalności.
Połączenie wszystkich zobowiązań finansowych w jeden kredyt konsolidacyjny pozwoli Ci zmniejszyć miesięczne obciążenie wynikające z zadłużenia i uzyskać więcej miejsca w domowym budżecie na inne potrzebne wydatki, a nawet utworzenie poduszki finansowej.
Specjaliści Habza Finanse znajdą dla Ciebie kredyt konsolidacyjny na możliwie najlepszych warunkach, z ratą dopasowaną do Twoich możliwości.
Wyślij wniosek!Gwarancja bankowa – koszty
Koszty to jeden z aspektów, który interesuje osoby chcące zdecydować się na gwarancję bankową. Ile kosztuje gwarancja bankowa? Trudno mówić tutaj o konkretnych kwotach, ponieważ wszystko jest ustalane indywidualnie. Podstawowym kosztem jest prowizja za udzielenie gwarancji, która wynosi od 0,5 do 1,5% zaciągniętej sumy. Oprócz tego trzeba zapłacić za:
- analizę i rozpatrzenie wniosku o gwarancję bankową,
- sporządzenie oraz przygotowanie umowy gwarancyjnej,
- wystawienie promesy gwarancji bankowej,
- zwiększenie sumy gwarantowanej,
- przedłużenie okresu ważności gwarancji bankowej,
- realizację wypłaty roszczenia na rzecz beneficjenta.
Co warto wiedzieć, koszt gwarancji bankowej możesz błyskawicznie poznać z wykorzystaniem specjalnego kalkulatora online, który jest dostępny m.in. na stronach instytucji finansowych.
Gwarancja bankowa – warunki
Najważniejszym warunkiem jest zdolność kredytowa. Jest ona badana u zleceniodawcy po to, aby zyskać pewność, że przedsiębiorca będzie w stanie samemu spłacać zobowiązanie wobec beneficjenta, a gwarancja bankowa ma być tylko zabezpieczeniem. Częstym warunkiem uzyskania gwarancji bankowej jest też utworzenie konta w wybranym banku. Konieczne może być również dostarczenie innych dodatkowych zabezpieczeń, np. obciążenie hipoteki. Te wszystkie warunki dotyczą zarówno gwarancji bankowych dla firm, jak i osób prywatnych.
Może Cię zainteresować: Co sprawdza bank przed udzieleniem kredytu?
Jak wygląda umowa gwarancji bankowej?
W sytuacji, gdy bank zgodzi się na udzielenie gwarancji bankowej, konieczne będzie podpisanie z nim umowy, a ta natomiast powinna zawierać takie elementy jak:
- oznaczenie stron,
- rodzaj gwarancji,
- objętą wierzytelność,
- czas obowiązywania gwarancji,
- warunki wypłat roszczeń,
- terminy wypłat roszczeń.
Szczególnie istotne jest, aby umowa została zawarta w formie pisemnej, ta w formie ustnej jest nieważna w świetle prawa. Ponadto cały dokument musi być precyzyjnie skonstruowany. Beneficjent powinien dobrze rozumieć, kiedy i do jakiej kwoty może liczyć na wypłatę gwarancji.
Jak uzyskać gwarancję bankową?
Gwarancja bankowa może znacząco zwiększyć Twoje szanse na rynku. Jak uzyskać gwarancję bankową? Cała procedura jest złożona z kilku kroków.
- Wybierz właściwą ofertę. Przejrzyj oferty banków, które oferują gwarancję bankową i zwróć uwagę na koszt.
- Przygotuj i złóż wniosek o udzielenie gwarancji.
- Uzbrój się w cierpliwość i poczekaj, aż bank rozpatrzy wniosek i zweryfikuje najważniejsze czynniki, czyli m.in. wiarygodność finansową firmy.
- Podpisz umowę na wydanie gwarancji bankowej.
Zalety i wady gwarancji bankowej
Gwarancja bankowa to szereg korzyści zarówno dla beneficjenta, jak i zleceniodawcy. Zacznijmy od tego, co zapewnia beneficjentowi. Otóż przede wszystkim znacząco zwiększa bezpieczeństwo całej transakcji handlowej i przy tym redukuje ryzyko związane z niewywiązaniem się kontrahenta z umowy. W przypadku gdy druga strona nie spełni swoich zobowiązań, uzyskanie niezbędnych środków będzie bardzo proste i przebiegnie szybko.
Natomiast w przypadku zleceniodawcy gwarancja bankowa to przede wszystkim poprawa wiarygodności wobec nowego partnera biznesowego. Nie ma potrzeby zamrażania własnych środków jako zabezpieczenie, więc nie ma żadnego niebezpieczeństwa dla płynności finansowej. Co więcej, gwarancja bankowa pozwala zwiększyć bezpieczeństwo współpracy, co umożliwia negocjację korzystniejszych warunków kontraktu.
Gwarancja bankowa, mimo licznych zalet, ma też pewne wady, a najważniejszą z nich są koszty, które trzeba ponieść, chcąc ją uzyskać. Mogą pojawić się takie opłaty jak prowizja, opłaty za przygotowanie umowy i inne. Dodatkowo dla wielu osób problemem jest to, że formalności związane z otrzymaniem gwarancji bankowej są mocno złożone i czasochłonne.
Przeczytaj także: