Czy kredyt firmowy można wrzucić w koszty?

Nie da się ukryć, że w związku z rosnącą inflacją, wzrostem cen czy też zmianami podatkowymi, jakie wdrożono na mocy Polskiego Ładu, wielu przedsiębiorców wspomaga się finansowaniem z zewnątrz. Nierzadko stoją oni przed wyzwaniem umiejętnego pokrywania bieżących kosztów lub inwestowania, lecz nie dysponują odpowiednią sumą pieniędzy. Jednym ze sposobów na uzupełnienie braków finansowych jest kredyt dla firm. Jest on dostępny w różnych opcjach. Można wymienić kredyty gotówkowe, kredyty inwestycyjne, kredyty obrotowe na bieżącą działalność bądź linie kredytowe w rachunku firmowym. W dzisiejszym artykule odpowiemy, czy kredyt firmowy można wrzucić w koszty uzyskania przychodów z działalności. Rozwiewając wątpliwości w tym zakresie, wskażemy, jaka jest podstawa prawna regulująca tę kwestię, jakie obowiązują warunki, a dodatkowo powiemy o tym, co można wrzucić w koszty, mając zaciągnięty kredyt na firmę i odniesiemy się do tego, czy możliwe jest powiązanie kredytu na osobę fizyczną z kosztami firmowymi. Zapraszamy do lektury!

Czy kredyt firmowy można wrzucić w koszty?

Każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą, ponosi pewne wydatki, do których zaliczają się między innymi koszty podatkowe. Zgodnie z definicją ustawową obejmują one wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu lub zachowania bądź zabezpieczenia jego źródła. Jednak pytanie brzmi: czy raty kredytu firmowego można wrzucić w koszty jako wydatki związane z prowadzeniem biznesu? Z przykrością i z całą pewnością musimy przyznać, że nie można wliczyć pełnej kwoty raty kapitałowo-odsetkowej od kredytu firmowego.  

Kredyt w kosztach firmy – podstawa prawna

O tym, że nie ma szans na wrzucenie kredytu firmowego w całości w koszty przedsiębiorstwa, jasno powiedział ustawodawca w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. To właśnie w tym akcie prawnym ujęto go w katalogu wyłączeń z grona kosztów podatkowych.

Kredyt firmowy w koszty – warunki

W art. 23 ust. 1 pkt 8 wspomnianej wyżej ustawy za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na spłatę pożyczek czy kredytów, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od takich zobowiązań finansowych. Kosztem uzyskania przychodów są wydatki na spłatę kredytu bądź pożyczki pod warunkiem, że były waloryzowane kursem obcej waluty. Jednocześnie pragniemy zaznaczyć, że kredytobiorca w związku ze spłatą zadłużenia jest zobowiązany do zwrotu kwoty kapitału większej niż kwota uzyskanego kredytu albo pożyczki. Czy zatem kredyt jest przychodem firmowym? Nie, kredyt firmowy nie stanowi przychodu, dlatego jego zaciągnięcie nie powoduje opodatkowania środków podatkiem dochodowym. Na szczęście mając kredyt na firmę, istnieje możliwość wliczenia określonych elementów w koszty, co szczegółowo omawiamy poniżej. Istotne jest to, aby był on związany z działalnością i przyszłymi przychodami przedsiębiorcy.

Z pomocą doradcy Habza Finanse możesz wnioskować o kredyt dla osób prywatnych oraz dla firm.

Udzielimy wsparcia w procesie kredytowania niezależnie od skomplikowania Twojej sytuacji czy kłopotów, w jakie wpadła Twoja firma.

Napisz do nas!

Co można wrzucić w koszty, mając kredyt na firmę?

Jeśli biorcą kredytu jest przedsiębiorca, to w koszty firmy jednoosobowej można zakwalifikować część odsetkową raty. Kosztem uzyskania przychodów z działalności gospodarczej jest też prowizja za udzielenie kredytu, a także wydatki powiązane z jego udzieleniem i obsługą. Jedynie rata kapitałowa nie może być przyporządkowana do niego i nie podlega ewidencji w księdze przychodów i rozchodów. W kosztach podatkowych można rozliczyć także odsetki, lecz kredyt musi pozostawać w bezpośrednim związku z funkcjonującym przedsiębiorstwem. Zatem osoby mające firmę mogą do kosztów podatkowych zaliczyć:

  • opłaty bankowe oraz prowizje skorelowane z udzieleniem zobowiązania i jego spłatą,
  • zapłacone odsetki od powziętego kredytu,
  • opłaty z tytułu ubezpieczenia kredytu.

Kredyt na osobę fizyczną a koszty firmy – czy to możliwe?

Niejednokrotnie osoby fizyczne decydują się na przykład na kredyt hipoteczny przy działalności gospodarczej. Dzięki niemu mogą zakupić nieruchomość, która wykorzystywana jest do celów mieszkaniowych, ale również do prowadzenia firmy. Czy w takiej sytuacji kredyt pozyskany prywatnie może być wliczony w koszty? Tak, jest to niewykluczone. W opisywanym przypadku w ramach kosztów uzyskania przychodów uwzględnia się proporcjonalnie odsetki, prowizje oraz wydatki dotyczące ubezpieczenia kredytu. Dla przykładu, gdy jedno z czterech pomieszczeń w domu przeznaczone jest na potrzeby firmowe, czyli 25% nieruchomości, to dokładnie 25% odsetek, prowizji bądź innych opłat można potraktować jako koszty podatkowe.

Ocena / 5. Liczba głosów:

Brak ocen.

Porady kredytowe
Paulina 602 876 802 paulina.p@habza.com.pl

Paulina Przybysz

Ekspert finansowy z wieloletnim stażem. Sprawami kredytowymi zajmuję się od ponad 12 lat. Ten czas pozwolił jej mocno rozwinąć skrzydła w branży finansowej oraz osiągnąć sukcesy zawodowe w tej dziedzinie. W relacji z klientami liczy się dla niej profesjonalizm, otwartość , szczerość a także obustronny szacunek. Współpracując z Pauliną można liczyć na indywidualne podejście do każdej sprawy a także szybkość w działaniu i profesjonalizm.

Skontaktuj się ze mną
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *