Raty kredytu – czy mogą zostać wrzucone w koszty?

pożyczka z gwarantem

Większości polskich firm przyjdzie w pewnym momencie zaciągnąć kredyt i nie musi to wcale oznaczać, że są one źle zarządzane. Nagłe załamanie rynku, ogólnopolski bądź ogólnoświatowy kryzys finansowy, chęć przeprowadzenia kosztownej inwestycji – to tylko kilka przykładów sytuacji, w których zwrócenie się do banku po dodatkowe środki może być dobrym rozwiązaniem. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że raty kredytu mogą potencjalnie zostać wykorzystane do optymalizacji podatkowej. Jak jest w rzeczywistości? Czy raty kredytu mogą zostać wrzucone w koszty?

Czym są koszty uzyskania przychodu?

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na tytułowe pytanie, warto pochylić się nad kwestią tego, czym właściwie są koszty uzyskania przychodu.

Zdecydowanie powinien swoją wiedzę na ten temat rozszerzyć każdy przedsiębiorca, ponieważ sprawne zarządzanie rzeczonymi kosztami może doprowadzić do dużych oszczędności na wysokości podatku dochodowego.

Koszty uzyskania przychodu to wydatki, jakie firma musiała osiągnąć, aby doprowadzić do powstania zysku. Do najczęściej spotykanych z nich jest zakup pojazdów i sprzętu firmowego (na przykład komputerów, laptopów, telefonów komórkowych), a także między innymi paliwa, środków czyszczących i niezbędnych towarów bądź usług.

Mało który zawód pozwala na wygenerowanie zysków bez wydania wcześniej pieniędzy. Wiedzą o tym ustawodawcy, w związku z czym wydatki zakwalifikowane jako koszt uzyskania przychodu pozwalają zmniejszyć podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym. Dzięki temu przedsiębiorca płaci podatek od sumy, o jaką rzeczywiście się wzbogacił.

Po raz kolejny pojawia się więc pytanie – czy raty kredytów mogą zostać wrzucone w koszty uzyskania przychodu?

czy raty kredytow moga zostac wrzucone w koszty - obrazek koszty podatkowe

1 Źródło: https://www.ifirma.pl/blog/11-kosztow-freelancera.html

Czy raty kredytów można zakwalifikować jako koszty?

Czy raty kredytów można wrzucić w koszty? Odpowiedzi powinniśmy szukać w ustawie regulującej podatek dochodowy od osób fizycznych. Stanowi ona między innymi, że kredyt zaciągnięty na potrzeby przedsiębiorstwa nie jest przychodem podatkowym, a więc nie podlega opodatkowaniu PIT-em bądź VAT-em.

Niestety, na jej podstawie niemożliwe jest także całościowe zakwalifikowanie raty kredytu jako kosztów uzyskania przychodu tak, jak działa to w przypadku leasingu.

Jednak nie oznacza to, że kredyt nie umożliwia żadnej optymalizacji podatkowej – kosztem uzyskania przychodu nie może być cała rata kredytu, natomiast mogą nim być skapitalizowane odsetki od pożyczonej sumy. Ponadto w poczet kosztów można zaliczyć także inne opłaty dodatkowe, takie jak ubezpieczenie (o ile jest to ubezpieczenie kredytu, a nie na przykład ubezpieczenie na życie właściciela firmy) czy prowizja. Muszą jednak zostać spełnione pewne warunki.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby wrzucić skapitalizowane odsetki w koszty?

Przede wszystkim dany kredyt musi zostać zaciągnięty na potrzeby firmy, nie na przykład na luksusowe wakacje czy inne prywatne wydatki jej właściciela. Co ciekawe, w koszt uzyskania przychodu można zaliczyć także skapitalizowane odsetki od kredytu otrzymanego bezpośrednio jako osoba fizyczna, a nie firma – ponownie, pod warunkiem, że środki zostały przeznaczone na prowadzoną działalność gospodarczą.

Ponadto, aby odsetki można „wrzucić w koszty”, muszą one zostać rzeczywiście przez nas opłacone. Jeśli zostały one naliczone, ale jeszcze ich nie opłaciliśmy lub zostały one umorzone, nie możemy zaliczyć ich w poczet kosztów uzyskania przychodu.

Odsetki, prowizja czy ubezpieczenie nie mogą być kosztami uzyskania przychodu, jeśli mowa o kredycie inwestycyjnym, a inwestycja wciąż trwa (można za to dokonywać wtedy odpisów amortyzacyjnych).

Po oddaniu inwestycji do użytku (na przykład ukończeniu budowy nieruchomości czy wdrożeniu wykorzystania nowego patentu) możliwe jest odliczanie odsetek od podstawy opodatkowania tak samo, jak w przypadku innych rodzajów kredytów.

Przeczytaj również: Czy kredyt firmowy można wrzucić w koszty?

Doradcy Habza Finanse pomogą Ci pozyskać kredyt dla firm na najkorzystniejszych możliwych warunkach.

Oszczędź czas i pieniądze pozwalając, aby kredyt pozyskali dla Ciebie doświadczeni specjaliści.

Skontaktuj się z nami

Kredyt hipoteczny a koszty uzyskania przychodu

Czy możemy odliczyć odsetki od podatku, jeśli zaciągamy kredyt hipoteczny na zakup nieruchomości? Tak, o ile w całości bądź częściowo będzie ona wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej.

Jeśli tylko część lokalu będzie przeznaczona na przykład na biuro, a reszta będzie prywatnym mieszkaniem właściciela, to odsetki można odliczyć również tylko częściowo, proporcjonalnie do tego, ile procent przestrzeni zajmowało będzie rzeczone biuro.

Jeśli więc połowę powierzchni nieruchomości przeznaczymy na działanie firmy, to będziemy mogli jako koszt podatkowy zaliczyć połowę spłaconych odsetek.

Czy pożyczka może być kosztem podatkowym?

Wiemy już, czy raty kredytu można wrzucić w koszty. Jednak jak to wygląda, kiedy zadłużymy się w instytucji pozabankowej?

Nie występują znaczące różnice w porównaniu do kredytu w banku. Również możemy zaliczyć w poczet kosztów uzyskania przychodu odsetki od pożyczki, jednak tylko po ich uregulowaniu i pod warunkiem, że pożyczka została przeznaczona na potrzeby firmy.

Istnieje jednak jeden wyjątek – nie można odliczyć odsetek ani innych kosztów związanych z pożyczką, jeśli pożyczki udziela nam wspólnik bądź spółka, w której nasz wspólnik jest udziałowcem.

Zarówno sama pożyczka, jak i sposób jej wykorzystania powinien być właściwie udokumentowany, na wypadek, gdyby doszło do kontroli skarbowej.

Wrzucanie rat kredytów w koszty – podsumowanie

Nie ma możliwości wrzucenia całej raty kredytu w koszty, czyli zarówno jej części odsetkowej, jak i kapitałowej. Między innymi dlatego tak popularnym rozwiązaniem wśród przedsiębiorców jest leasing, który pozwala odliczyć od podstawy opodatkowania całość ponoszonych wydatków.

Jednak nie można też powiedzieć, że kredyt lub pożyczka są całkowicie nieopłacalne pod względem podatkowym, ponieważ prawo umożliwia zaliczenie w koszty uzyskania przychodu skapitalizowanych odsetek, a także opłat dodatkowych, takich jak prowizja czy ubezpieczenie. Jedyne, co odliczone zostać nie może, to część kapitałowa raty.

Przeczytaj także:

Ocena / 5. Liczba głosów:

Brak ocen.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

© 2024 Habzafinanse.pl | Obsługa techniczna: efectownia.pl | Polityka prywatności